Serviciul Clienți: 031 100 3786
Orar    Aeroporturi    Linii aeriene    Opinie    Hoteluri    Radar de zboruri

Serviciul Clienți:
031 100 3786


   Știri
   Știri
   Promotii
   Multimedia
   Pasager
   Orar
   Aeroporturi
   Linii aeriene
   Transfer
   Noile zboruri
   Dicționar aviatic
   Opinie
   Newsletter
   Portal
   Despre noi
   Colaborare
   Publicitate
   Căutare
   Contact


Pasagair.ro > Știri > Tarom nu are un rival redutabil pe cursele interne

 
   

Tarom nu are un rival redutabil pe cursele interne
2008-10-15 14:02

Cresterea numarului de pasageri pe cursele interne nu a incurajat nici in 2008 accelerarea competitiei pe acest segment, in conditiile in care TAROM detine o cota de piata de 75% pe cursele interne, scrie revista Business Magazin.

Cu doua luni in urma, compania ungara Wizz Air anunta ca va renunta la prima sa cursa interna din Romania (Bucuresti-Cluj) pe perioada iernii 2008-2009, dupa mai putin de un an de operare. De fapt, ungurii vor sa se gandeasca mai mult si mai bine daca vor mai redeschide aceasta cursa in vara lui 2009, dupa cum admite oficialul companiei, Natasa Kazmer.

- De fapt, analizam oportunitatea de a dezvolta aceasta sau alta cursa interna in Romania, in conditiile in care gradul de ocupare pe ruta Bucuresti-Cluj este de aproximativ 40%, spune Natasa Kazmer.

Decizia grupului maghiar de a renunta la Bucuresti-Cluj ar putea avea doua cauze importante: acoperirea insuficienta a rutei prin patru zboruri pe saptamana si operarea acestei rute cu un avion prea mare pentru cursele interne - Airbus A320, cu 180 de locuri (singurul tip de avion din flota de 19 aparate a Wizz Air).

Spre comparatie, TAROM - care detine 70% cota de piata pe zborurile interne - efectueaza curse interne pe aeroporturile interne precum Timisoara, Cluj, Iasi sau Sibiu cu avioane ATR 42-500, cu 50 de locuri, iar frecventa zborurilor este de aproximativ trei in fiecare zi. Aceste cauze sunt intarite de faptul ca oprirea zborului Wizz Air are loc tocmai pe perioada iernii, fiind astfel contrara pietei: varful pentru cursele interne este reprezentat de iarna si de inmultirea calatoriilor de afaceri, vara fiind mai profitabila pentru destinatiile externe, cand slabirea traficului de business este compensata de vacante.

Faptul ca are avioane prea mari (Boeing 737, cu cel putin 136 de locuri) este principalul motiv pentru care cealalta companie low-cost care a incercat si a inceput sa zboare pe curse interne, Blue Air, nu poate deocamdata sa isi dezvolte acest produs: - Autoritatile nu ne permit sa mixam pasagerii - adica sa luam pasageri de la Bucuresti si sa ii ducem pana la Sibiu, sa lasam acolo pe o parte dintre ei si sa plecam spre alta destinatie cu alti pasageri de acolo, spune Gheorghe Racaru, directorul general al Blue Air.

Exista totusi un oras unde s-a putut face o exceptie: la Arad, unde autoritatile locale au permis ca Blue Air sa vina de la Bucuresti cu pasageri, dintre care o parte ar ramane la Arad, iar ceilalti impreuna cu pasagerii aradeni isi pot continua calatoria. - Datorita acestei intelegeri cu autoritatile aradene, pentru un asa-numit stop comercial, putem spune ca avem o cursa interna, altfel nu ar fi posibil, spune Racaru.

Directorul Blue Air spune ca, in momentul de fata, ar trebui o investitie importanta pentru o companie care ar vrea sa intre pe segmentul de zboruri interne: achizitia unei flote de avioane mici (cu capacitate de 60-70 de locuri), care sa zboare de cel putin doua ori pe zi intre doua destinatii si sa atraga un grad de ocupare de minim 75%.

Gheorghe Racaru crede ca o alta varianta prin care Blue Air sau o alta companie sa intre pe piata de zboruri interne, estimata la 800.000 de pasageri, nu exista deocamdata: - Blue Air nu ia in calcul aceasta varianta, deoarece in primul rand asta ar insemna o diversificare a flotei care ar creste prea mult costurile companiei.

Singura oportunitate de business pe care o vede Racaru pentru o astfel de decizie ar fi in momentul in care tari precum Ucraina sau Serbia ar intra in open-sky: - Daca ar fi posibil sa mixezi zborurile interne cu cele regionale, s-ar putea sa devina rentabil.

Carpatair, compania cu sediul la Timisoara, opereaza mai multe curse interne si regionale, dar aduce pasagerii in hub-ul de la Timisoara, nu la Bucuresti.

Carpatair a decis sa acorde o mai mare importanta curselor interne din luna martie a acestui an, cand a trecut la operarea in regim intern a tuturor destinatiilor din Romania (o parte din acestea fiind operate pana acum in regim de escala la Timisoara). Pana acum, compania efectua curse interne catre Timisoara doar din Bucuresti, Constanta, Craiova, Suceava si Iasi, dar cu noile zboruri din Bacau, Cluj, Sibiu, Oradea si Satu Mare, Carpatair isi va dubla numarul de zboruri interne, care ar trebui sa atinga o pondere de 15% din totalul pasagerilor in acest an (fata de 8% in 2007). 15% din cei 650.000 de pasageri estimati de Carpatair pentru acest an inseamna aproape 100.000 de pasageri, ceea ce ar aduce companiei timisorene o cota de piata de aproximativ 20-25%. Omul de afaceri Nicolae Petrov, directorul si actionarul majoritar al companiei timisorene, spune ca hub-ul Carpatair va ramane la Timisoara si va acoperi toata regiunea, din Ucraina pana in Grecia. Aeroportul de la Timisoara va deveni insa din ce in ce mai aglomerat, dat fiind ca, pe langa companii precum Austrian Airlines, Malev, Lufthansa sau TAROM, si-au anuntat intrarea acolo si ungurii de la Wizz Air din luna martie a anului viitor, cu 22 de zboruri saptamanale.

Restul cotei de piata ar ramane in continuare companiei nationale, care concureaza direct cu Carpatair, respectiv cu Blue Air pe doua rute: Bucuresti-Timisoara si Bucuresti-Arad. TAROM a transportat in primele luni ale acestui an aproape 250.000 de pasageri pe curse interne, dupa cum arata oficialii companiei.

Cifra este mare in comparatie cu cea raportata de oficialii TAROM pentru aceeasi perioada din 2007, cand au fost transportati pe cursele interne 160.000 de pasageri. Oficialii TAROM estimeaza ca numarul pasagerilor "interni" ar putea trece de 400.000 pana la sfarsitul anului, ceea ce ar asigura companiei o pozitie comoda pe piata zborurilor interne.

TAROM si Carpatair isi impart piata de zboruri interne

  • TAROM. Compania aeriana este lider de piata pe segmentul curselor interne, fiind de asemenea si singura care conecteaza capitala cu toate aeroporturile din tara.
  • CARPATAIR. Compania a transportat pe curse interne aproximativ 50.000 de pasageri in 2007 si estimeaza ca va atinge 100.000 de pasageri in 2008 prin transformarea tuturor zborurilor din tara spre Timisoara in curse interne.
  • BLUE AIR. Zborul pe care compania Blue Air il efectueaza la Arad este exceptia care confirma regula: cursa lor interna este insa un tip de escala - o parte din pasageri (aproximativ 10-12%) raman la Arad, iar cealalta parte, alaturi de pasagerii imbarcati de la Arad, merg mai departe spre o destinatie europeana.
  • 800.000: Potentialul anual de pasageri estimat al pietei de zboruri interne din Romania
  • 500.000: estimare a numarului de pasageri transportati pe curse interne in 2008
  • 400.000: Numarul pasagerilor asteptati de TAROM pe cursele interne in 2008



Ai noutăți? Informează-ne!

Newsletter
    


Știri:

2016-06-26 - Tarom: Iasi- Madrid
2016-06-03 - Tarom inaugureaza o noua destinație in orarul de vara
2010-04-05 - Zboruri directe de la București și Cluj la Constanța
2010-03-15 - București - Barcelona din cauza unei probleme tehnice minore
2010-03-02 - Tarom începe operarea către Nisa


Booking.com